dilluns, 22 de desembre del 2014

Maiestas Domini sobre un cercle a Sitges

Cercle del Mestre de Pedret (Pirineus de Lleida)
Maiestas Domini
Pintura mural al fresc, traslladada a llenç 285 x 284 cm.
primer quart segle XII
Procedent de l'església parroquial
de Santa Maria de Cap d'Aran (Tredós, la Vall d'Aran)
Catalunya.
Col·lecció del Dr. Jesús Pérez Rosales,
Museu de Maricel
M'ha cridat l'atenció l'última obra del recorregut que hem fet als Museus de Sitges avui. Mireu quin gran cercle, perquè us feu una idea, hi cabia jo a dins. En el seu lloc original devia estar posat a dalt de l'absis però passat a un llenç i penjat en un museu el pots tenir just davant, a l'alçada de la vista. Un fresc del segle XII. Estem més acostumats a veure al Crist del romànic reposant sobre una altra forma més allargada, la màndorla o "ametlla mística", com el Pantocràtor de Taüll que tots tenim gravat a la retina. La màndorla és el resultat de la intersecció de dos cercles que simbolitzen la terra i el cel, el món inferior i el superior, el material i l'espiritual. Enmig d'aquest oval reposen els personatges sagrats del cristianisme (superant la dualitat en una unitat harmònica). Però aquí tenim una circumferència perfecta. M'encanta. Com un mandala. El cercle és un dels símbols fonamentals de tot el món: la totalitat, la plenitud, la protecció, el sol, el cel, la divinitat... L'hòstia de la litúrgia catòlica és rodona i ens suggereix la presència de Déu. Aquí tenim una imatge típica de Crist en Majestat, el Déu tot poderós de l'alta edat mitjana, serè, omnipotent, omnipresent, solemne sobre el seu tro. Per a un habitant del Pirineu al 1100 la vida havia de ser molt dura, el temps inclement, i aquesta imatge dins els gruixuts murs de l'església, era, de ben segur, la més potent de tot el seu imaginari. El gest és l'habitual, amb la mà dreta aixecada (justicier) i amb l'esquerra mostrant el "llibre de la vida". Els cercles concèntrics també poden tenir simbologia, en el món oriental hi veurien diferents etapes de camí cap al centre, cap a l'interior, cap a l'ànima. Les diferents línies de colors també es poden interpretar com un arc de Sant Martí, perquè segons s'explica en el Gènesi, l'arc de Sant Martí simbolitza el pacte després del diluvi. Total, m'ha encantat el comiat. I com deia el mestre Argullol: "Yo, en términos occidentales, no soy un hombre religioso, pero soy un hombre profundamente respetuoso y amante, casi enamorado, de lo sagrado".

La peça: Cercle del Mestre de Pedret (Pirineus de Lleida) Maiestas Domini Pintura mural al fresc, traslladada a llenç 285 x 284 cm. primer quart segle XII Procedent de l'església parroquial de Santa Maria de Cap d'Aran (Tredós, la Vall d'Aran) Catalunya. Col·lecció del Dr. Jesús Pérez Rosales, Museu de Maricel

Pantocràtor de Taüll
Intersecció de dos cercles que formen la màndrola o ametlla
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada